مدرسه کدنویسی مدرسه کدنویسی .

مدرسه کدنویسی

آموزش صفرتا صد نرم افزار اسکرچ

برای شروع ایجاد اولین پروژه خود در Scratch به صورت آموزش صفرتا صد نرم افزار اسکرچ آنلاین، به صفحه اصلی سرویس متصل شده و اگر حساب خود را همانطور که در پاراگراف های قبلی این راهنما اشاره کردم ایجاد کرده اید، روی دکمه Enter واقع در بالا سمت راست کلیک کنید. سپس اطلاعات دسترسی خود را در قسمت Username و Password وارد کرده و دکمه Enter را فشار دهید.

اکنون روی گزینه Create واقع در بالا کلیک کنید تا به ویرایشگر Scratch دسترسی پیدا کنید. اگر آن را نمی بینید، ممکن است لازم باشد Adobe Flash Player را به روز کنید یا Flash Player را فعال کنید، همانطور که در راهنماهای عمیق خود اشاره کردم.

در صفحه باز جدید، می توانید صفحه نمایش را آموزش صفرتا صد نرم افزار اسکرچ به سه بلوک اصلی مشاهده کنید: در سمت چپ ناحیه حاوی کاراکترها (به نام sprites) انیمیشن شما است. ستون مرکزی به شما امکان می دهد دستورات، صداها، پس زمینه را تنظیم کنید و کاراکترها را سفارشی کنید و قسمت سمت راست برای وارد کردن دستوراتی است که اسپرایت های شما را "حرکت" می کند.

با این حال، در بالا، می‌توانید نوار ابزاری را مشاهده کنید که به شما امکان می‌دهد پروژه‌ها را ذخیره، وارد و صادر کنید، پیشنهاداتی در مورد ویژگی‌های Scratch دریافت کنید و مهمتر از همه، تغییراتی را در انیمیشن خود با استفاده از دستورات موجود اعمال کنید.

تکراری (از مهر): با انتخاب یک sprite موجود آموزش صفرتا صد نرم افزار اسکرچ در ویرایشگر، به شما امکان می دهد آن را کپی کنید.

حذف (قیچی): به شما امکان می دهد یک کاراکتر را از ویرایشگر حذف کنید.

اسپرایت را گسترش دهید (چهار فلش به سمت بیرون): به شما ایرانیان سایبر امکان می دهد یک کاراکتر انتخاب شده را بزرگ کنید.

Reduce the sprite (چهار فلش به سمت داخل): برای کاهش اندازه یک sprite.

پس از توضیح عملکرد ابزارهای اصلی در ویرایشگر اسکرچ، شما آماده ساخت اولین انیمیشن خود هستید. ابتدا روی آیتم Stage در پایین سمت چپ کلیک کنید تا رنگ یا تصویری آموزش صفرتا صد نرم افزار اسکرچ را برای استفاده به عنوان پس‌زمینه صحنه‌های متحرک پروژه خود انتخاب کنید.

سپس تب Backgrounds را که در ستون مرکزی ویرایشگر قابل مشاهده است انتخاب کنید و یکی از گزینه های موجود در New Background را انتخاب کنید: نماد براش برای ترسیم پس زمینه به صورت دستی. فلش داخل یک پوشه برای آپلود تصویر از رایانه؛ دوربین برای گرفتن پس‌زمینه با استفاده از وب‌کم رایانه‌تان و نماد افقی برای دسترسی به فهرست تصاویر پس‌زمینه آماده که بر اساس دسته‌بندی‌ها تقسیم می‌شوند (شهر، قلعه، تعطیلات، فضا، طبیعت، ورزش و غیره).

اکنون، کاراکترهایی را که می خواهید برای انیمیشن خود استفاده کنید، از طریق کادر Sprite در پایین سمت چپ، انتخاب کرده و وارد کنید. با کلیک بر روی نماد مرد کوچک در کنار آیتم New sprite، می توانید تمام شخصیت ها و عناصر آماده استفاده را به تفکیک دسته بندی ها (حیوانات، فانتزی، نامه ها، افراد، اشیا، تراسپروتی)، موضوع (قلعه، شهر، و...) مشاهده کنید. رقص، مد، پرواز، تعطیلات، ورزش، موسیقی و غیره) و نوع (Bitmap و Vector). همچنین می‌توانید با کلیک کردن بر روی نماد براش یک کاراکتر جدید بکشید یا با انتخاب گزینه Upload a sprite from file (نماد فلش داخل یک پوشه) یکی از رایانه‌تان را آپلود کنید.

 

پس از افزودن تمام کاراکترها و عناصری که می خواهید برای ساخت انیمیشن خود استفاده کنید و پس زمینه را برای استفاده تنظیم کردید، Sprite را برای متحرک سازی انتخاب کنید و روی زبانه Commands در ستون مرکزی کلیک کنید. سپس یکی از دسته‌بندی‌های دستورات موجود از میان Movement، ظاهر، صدا، قلم، متغیرها و لیست‌ها، موقعیت‌ها، کنترل، حسگرها، اپراتورها و بلوک‌های دیگر را انتخاب کنید تا نوع فرمانی که باید اعمال شود را انتخاب کنید.

 

برای درک بهتر نحوه کار، بیایید با ایجاد یک انیمیشن از آموزش نرم افزار اسکرچ یک جن که با کلیک بر روی نوار فاصله در رایانه خود به موسیقی گوش می دهد و می رقصد، یک مثال عملی بیاوریم. ابتدا اسپرایتی که قبلا اضافه شده را انتخاب کنید، روی آیتم Commands کلیک کنید و دسته حرکت را انتخاب کنید. سپس بلوک فرمان Take [number] Steps را به سمت راست صفحه بکشید و تعداد مراحل را تنظیم کنید، سپس عملیات را با تنظیم تعداد مراحل منفی تکرار کنید (برای اینکه اسپرایت به عقب برگردد).


برچسب: آموزش صفرتا صد نرم افزار اسکرچ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۳۹:۰۴ توسط:نیما ثابتی موضوع: نظرات (0)